När man som arbetsgivare har planer på att ta in arbetskraft från land utanför EU är arbetstillstånd viktigt. Att skynda långsamt kan vara en klok idé.
Det finns många anledningar till att man som företagare vill ha arbetskraft som kommer från länder utanför EU. Det viktigaste att komma ihåg är att alltid göra klart allt enligt reglerna och det innebar att arbetstillståndet behöver vara klart innan den anställde kommer till landet för att börja sitt arbete.
Det finns speciella tillfällen då arbetstillståndet kan sökas när den tilltänkta personalen redan är i landet. Då handlar det om att de besitter en speciell kompetens som inte går att hitta i landet. Som kanske en forskare inom ett visst område eller en tekniker som har specialkompetens som inte finns i Sverige.
Ansökan om arbetstillstånd
För att överhuvudtaget kunna starta en ansökan ska tjänsten ha funnits på Platsbanken i minst tio dagar. Detta gäller alltså om ett företag ska anställa personal utanför EU. Den tilltänkta måste ha fått erbjudandet av företaget och därefter är det företagaren som lämnar in ansökan hos Migrationsverket. I ansökan ska kopior av den anställdes pass skickas med.
Arbetsgivaren är skyldig att ge den anställde lön enligt kollektivavtal och se till att denne även har försäkringar som behövs från första dagen. Hur lång tid ansökningsprocessen tar varierar. Men det är bra att vara ute i god tid då den första ansökan kan ta mer än ett år. Arbetstillstånd gäller i max två år och en ny ansökan måste göras vid förlängning. Läs vidare om arbetstillstånd här: www.arbetstillstånd.net